خبرنامه دانشجویان ایران: مجموعه مستند «تهران تقاطع سئول» با موضوع صنعت خودروی ایران و مقایسه آن با کره جنوبی در ایام نوروز از شبکه افق پخش شد.
به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این جمله را بارها شنیده ایم که صنعت خودروسازی در ایران و کره جنوبی با هم آغاز شده ولی امروز پیشرفت کره جنوبی در این زمینه قابل مقایسه با ایران نیست.
کسی تا به حال به این پرسش پاسخ نداده که مسیری که ایران و کره در خودروسازی طی کره اند چه تفاوتی با یکدیگر داشته و چرا آنها توانسته اند سهمی از بازار جهانی خودرو را در اختیار بگیرند.
مجموعه «تهران تقاطع سئول» می کوشد به این پرسش و مسائلی از این دست پاسخ دهد. در نخستین قسمت بیان می شود که آغاز صنعت خودرو در کره جنوبی به مردادماه سال ۱۳۳۴ باز می گردد در آن زمان بازرگانی کره ای به همراه دو برادرش با استفاده از موتور جیپ های کهنه آمریکایی یک اتومبیل ساختند.
در بخش اول این برنامه به گفتگو با مدیران و دست اندرکاران صنعت خودرو در کره اختصاص دارد و سپس تاریخچه صنعت اتومبیل سازی در ایران مورد بررسی قرار می گیرد. (از ایــنجــا ببینید.)
در بخش دوم این برنامه نیز مقایسه ای بر تولید خودروی ملی بین ایران و کره جنوبی بررسی می شود، و از بازار خودرو خارجی بین این دو کشور پرده در دهه 50 میلادی می گوید. (از ایــنجــا ببینید.)
بخش سوم این برنامه به روند دولتی شدن صنعت خودرو پس از انقلاب، مشکلات تامین قطعات خودرو در دهه شصت، وضعیت صنعت خودرو در جنگ تحمیلی، اشاره می کند. (از اینجــا ببینید)
در بخش چهارم، تاریخچه ورود نیسان پاترول به ایران در دهه 60، عدم همکاری شرکت های مهم خودروسازی در ساخت خودروهای بروز آن زمان، ورود خودروهای پژو 405 به ایران، و حاشیه های «پیکان پژویی» در دولت سازندگی، ضربه هایی دولتی بودن صنعت خودروسازی و ماجرای ورود پراید به ناوگان حمل و نقل اشاره می شود.(از اینجــا ببینید)
و اما در بخش پنجم، وضعیت صنعت خودرو در دهه 90 میلادی به تصویر کشیده می شود، حمایت خودروسازان کره ای طرح های دانشجویی، نگاه متفاوت کره ای به مراکز تحقیقاتی، تولید اولین خودروی مفهومی کره، مونتاژ دوو سیلو در بازار ایران در سال 1373، راه اندازی مرکز تحقیق و نوآوری در ایران خودرو و سایپا، دیدگاه جالب مدیران خودروسازی کره جنوبی با ایران خودرو درباره موضوع تحقیق و توصیه که مدیران ایرانی آن را اسراف «محض» می دانستند در حالی که کره ای نظر متفاوتی داشتند، تولید پژو RD در ایران خودرو، تولید اولین خودرو ملی در ایران در اواخر نیمه دوم دهه 70، و تفاوت های تفکر مدیران ایرانی و کره ای در ماجرای طراحی خودرو ملی از مهمترین بخش های این قسمت است.